Vršnjačko vrednovanje u Loomenu

aktivnost Radionica

Tijekom prvih tjedana online škole u postupku vrednovanja naglasak je na formativnom vrednovanju. Najvažnije je da vidimo kako se učenici snalaze u ovoj novoj situaciji i da iz povratnih informacija eventualno korigiramo svoj način rada i/ili količinu gradiva koje obrađujemo ili im zadajemo da samostalno obrade. Sumativno vrednovanje ostavljamo za tjedne poslije proljetnih praznika. Zbog toga sam za ovaj post ipak odabrala aktivnost koja je idealna za vršnjačko vrednovanje – Radionicu. Testove ostavljam za sljedeći vikend.

Razmišljajući o sljedećem tjednu koji je predviđen za ponavljanje i davanje povratnih informacija učenicima i sama sam za učenike trećih razreda odabrala Radionicu. Zadnja dva tjedna kroz pripremljene video lekcije i materijale u Loomen učionici upoznali su se s osnovama web dizajna. U tjednu ponavljanja napravit će četiri povezane stranice za čiju će izradu ponoviti i vježbati osnovne oznake, uređivanje teksta, dodavanje i oblikovanje tablica, slika i poveznica. I što je najvažnije – to znanje će utvrditi tako što će, nakon predaje, pregledati još dva rada koja su napravili ostali učenici.

Kakva je aktivnost radionica?

Radionica omogućuje prikupljanje, pregled i procjenu radova od strane jednog ili više učenika. Tijekom procesa procjene moguće je odrediti da učenik procjenjuje i svoj rad. Za procjenu se koriste višekriterijski obrasci. Kvaliteta procjene uvelike ovisi o precizno razrađenim kriterijima za procjenu. Pozitivno je i to što učenici procjenu radova mogu vježbati na unaprijed pripremljenim primjerima koje priprema nastavnik. Pripremljen primjer ne smije biti savršen, već napravljen tako da učenici dobro uvježbaju procjenjivanje. Prethodna procjena primjera može biti uvjet za predaju ili procjenu drugih radova. Na kraju procjene učenici dobiju dvije ocjene – jednu za svoj rad, a drugu za procjenu tuđih radova.
Sve ovo proći ćemo kroz primjer dodavanja uređivanja konkretne radionice.

Dodavanje radionice

Radionicu dodajemo klasično: omogućimo izmjene u kolegiju, odaberemo temu u koju želimo dodati Radionicu i kliknemo na mogućnost Dodajte aktivnost ili resurs. Iz popisa aktivnosti odaberemo radionicu.

Slika 1. Dodavanje radionice

Klikom na gumb Dodajte radionica je dodana u kolegij i potrebno je odrediti postavke: naziv, upute učenicima, postavke ocjenjivanja, postavke za predaju, postavke procjene, povratnu informaciju, pokazni primjer…

Slika 2. Naziv radionice i upute učenicima

Postavke ocjenjivanja

U postavkama ocjenjivanja najprije se odabire strategija ocjenjivanja. Na raspolaganju su nam strategije:

  • Zbirno ocjenjivanje – u kojem se komentari i ocjene daju prema određenim kriterijima.
  • Komentari – ovdje ne postoji mogućnost ocjene, već se prema određenim kriterijima daju komentari.
  • Broj pogrešaka – tvrdnje koje se ocjenjuju s “Da” i “Ne”. Također postoji mogućnost dodavanja komentara i
  • Rubrike – ocjene se daju prema određenim kriterijima

U svojim sam radionicama do sada koristila Zbirno ocjenjivanje i Broj pogrešaka. Zbirno ocjenjivanje mi se pokazalo kao odličan odabir, dok sam u strategiji Broj pogrešaka imala situacija u kojima je učenicima dodijeljen maksimalan broj bodova iako ih nisu trebali imati prema zadanim kriterijima. od te sam strategije privremeno odustala, ali sigurno ću ju opet isprobati. Za ovotjednu radionicu koristit ću rubrike. Ocjene za predani rad i obavljene procjene postavljene su na 80 i 20. To znači da je ukupan broj bodova za ovu aktivnost jednak 100. Prema potrebi ih je moguće prilagoditi

Slika 3. Postavke ocjenjivanja

Postavke za predaju rada

Nakon postavki ocjenjivanja na redu su postavke za predaju rada. Ovdje je potrebno upisati upute za predaju, odrediti vrstu rada (online tekst ili datoteka) i najveći broj privitaka. Poželjno je učenicima napisati kriterije prema kojima će se procjenjivati rad, kako bi bili sigurni da su napravili sve što će se procjenjivati.

Slika 5. Postavke predaje rada

Također je moguće odrediti vrstu datoteke koja se predaje i njihovu najveću dopuštenu veličinu.
Obično vrstu datoteke ne određujem, ali u konkretnoj radionici tražim da učenici predaju zapakiranu mapu, pa ću tako odrediti i u postavkama.
Najveća dopuštena veličina datoteka najčešće se određuje u postavkama kolegija. Trenutno je 2 MB, zbog velikog opterećenja sustava. O tome je potrebno voditi računa kod zadavanja zadatka. Također upozorite učenike na najveću moguću veličinu datoteke koju mogu postaviti.
U postavkama za predaju rada moguće je uključiti mogućnost za kasniju predaju radova. Ova mogućnost u radionici nije preporučljiva, jer je važno da se radovi predaju na vrijeme kako naknadne predaje ne bi utjecale na sljedeće faze.

Slika 6. Određivanje vrsta datoteka koje se mogu predati

Postavke procjene i povratne informacije

Slijede upute za procjenu. Nakon detaljnih uputa za procjenu označite želite li da učenik na procjenu dobije i svoj rad.
U postavkama povratnih informacija određuje se način davanja općenite povratne informacije. Hoće li one biti onemogućene ili omogućene, opcionalne ili obavezne.
U bloku Povratna informacija nalazi se dio za zaključak. Zaključak je obavezan i pokazuje se učenicima na kraju aktivnosti. Moguće ga je dodati i naknadno, ali svakako prije faze završetka.

Pokazni primjer rada

Slijedi blok u kojem je potrebno odrediti hoće li učenici vježbati procjenu na pokaznom primjeru. To je neobavezna, ali korisna aktivnost. Ako učenici vježbaju na primjeru koji ste im pripremili kvalitetnije će procijeniti dodijeljene im radove.

Slika 7. Pokazni primjer rada

Vježba procjene na pokaznom primjeru funkcionira na sljedeći način: nastavnik postavi svoje rješenje zadatka koje sadrži nekoliko ključnih pogrešaka. Nakon toga ga procjeni prema navedenim kriterijima. Učenik koji vježba procjenu ne može prijeći na sljedeći korak sve dok mu procjena ne bude u skladu s procjenom koju je napravio nastavnik.
Ovdje je važno odlučiti u kojem trenutku učenik vježba procjenu: prije ili nakon predaje svog rada.

Ostale postavke

Ovo su bile najvažnije postavke radionice. Slijede standardne postavke s kojima ste se već upoznali, pa nećemo ponavljati. Određujete li dostupnost, ovdje možete uključiti automatski prijelaz na sljedeću fazu radionice. Za početak je možda bolje ostati na ručnom prelasku na sljedeću fazu, jer vam daje mogućnost da provjerite jesu li svi učenici predali zadatak. Ručni prelazak na sljedeću fazu odrađuje se jednim klikom, tako da vam neće oduzeti previše vremena.

Slika 8. Pohranjivanje promjena

Klikom na gumb Pohrani promjene Radionica je dodana u kolegij. Ali za vas posao još nije gotov. Potrebno je izraditi obrazac za ocjenjivanje, priložiti pokazni rad i procijeniti ga. Tek tada radionica se prebacuje u fazu predaje radova. Na slici 9 vidi se koji poslovi u kojim fazama su završeni (zelena kvačica), a koje je još potrebno dovršiti.

Slika 9. Faza uređivanja postavki radionice

Post je već u ovoj fazi prilično dugačak, tako da ćemo se ovdje zaustaviti. Nastavak slijedi vrlo brzo. Sve vas do tada pozdravljam.