Modul Games sadrži osam igrica kojima možemo potaknuti učenike na aktivnije sudjelovanje u nastavi. To su: Vješala, Križaljka, Cryptex (jednostavnija verzija osmosmjerke), Milijunaš, Sudoku, Zmije i Ljestve, Skrivena slika i Knjiga s pitanjima. Možemo ih iskoristiti za uvod u temu na početku ili za ponavljanje na kraju sata obrade novog gradiva. Osim za animiranje učenika na satu obrade novog gradiva možemo ih koristiti i za provjeru znanja, pošto se igre, kao i sve ostale aktivnosti u Moodleu, mogu ocjenjivati.
Igre se jednostavno dodaju u kolegij, ali prva postavka koju moramo odrediti za svaku igru je izvor pitanja. Igra Knjiga s pitanjima pitanja “vuče” iz baze pitanja, Milijunaš iz baze pitanja ili određenog testa, dok se za preostale igre pitanja mogu kreirati iz Rječnika, baze pitanja ili testa. To znači da prije igrice moramo kreirati bazu pitanja, rječnik ili test.
Kako se baza pitanja koristi i ta testove, najprije ću objasniti kako dodajemo pitanja u bazu, a nakon toga izradu Rječnika.
Dodavanje pitanja u bazu pitanja u Moodleu
Pitanja se u Moodleu grupiraju u kategorije. Kategorije su najčešće vezane uz cjeline, ali ponekad je dobro imati i više kategorija u jednoj cjelini (na primjer, pitanja koja donose određeni broj bodova, pitanja određenog tipa i sl). Što bolje osmislimo kategorije i pitanja, dobit ćemo kvalitetniji test, a moći ćemo iskoristiti bazu za pojedine igre.
Kao što se vidi na slici, postoji više vrsta pitanja. I nisu sve vrste praktične za umetanje u igru. Na primjer, kad dodajemo igru Milijunaš u kolegij, moramo voditi računa o tome da pitanja uključena u igru moraju imati samo jedan točan odgovor. Slično vrijedi i za ostale igre. Osim jednog točnog odgovora, praktična su još pitanja tipa Kratki odgovor ili Numerički (npr. kod ponavljanja godina iz povijesti ili rezultata nekih jednostavnijih izračuna).
Kako se sada bavimo igricama, objasnit ću samo ove dvije vrste pitanja, a o ostalim pitanjima pisat ću kad dođem do testova (ako bude sve po planu, nakon što završim poglavlje o igrama).
U bloku Administracija (ovaj blok već smo koristili kod Postavki kolegija), nalazi se link Pitanja. Klikom na njega na zaslonu se pojavljuje sučelje za uređivanje pitanja koje se sastoji od četiri kartice (taba):
Pitanja – za dodavanje i uređivanje pitanja.
Kategorije – za dodavanje i uređivanje kategorija u kojima se nalaze pitanja.
Import – uvoz pitanja prethodno izrađenih u Moodleu ili nekom drugom sustavu (na primjer u HotPotateosu).
Export – izvoz pitanja u nekom od podržanih formata..
Predlažem da prije samog kreiranja dobro razmislite o kategorijama, jer ćete na taj način kasnije izrađivati kvalitetnije testove (na primjer sa slučajnim odabirom pitanja koja nose jednak broj bodova).
Kada kliknete na karticu Kategorije, potrebno je odabrati nadređenu kategoriju (u ovom slučaju Top), dodati ime i informaciju, kako bi se kasnije mogli jednostavnije snaći u kategorijama. Nakon toga kliknite na Dodajte kategoriju i spremni se za unos pitanja.
Kliknite na karticu Pitanja i iz popisa kategorija odaberite onu u koju želite dodati pitanje. U dijelu Kreiraj novo pitanje odaberite vrstu pitanja (višestruki odabir ili kratki odgovor) i jednostavno slijedite upute.
Pitanja višestrukog odabira
Kao što možemo pronaći u Priručniku o Moodle-u Ivane Bosnić: Višestruki odabir (popularno zvan “pitanja na zaokruživanje”) daje mogućnost postavljanja pitanja s jednim ili više točnih odgovora koji se mogu odabrati iz popisa, uz mogućnost definiranja negativnih bodova za netočne odgovore.
Na početku kreiranja pitanja potrebno je odrediti naziv pitanja, napisati tekst pitanja i dodati sliku (ukoliko je potrebno).
Nakon toga određujemo broj bodova koje će pitanje donositi u testu (Default question grade), te za koliko će se umanjiti početni bodovi svaki puta kada se krivo odgovori na pitanje (da bi se to primjenjivalo, potrebno je kasnije uključiti Adaptivni oblik).
U General feedback upisujemo tekst koji će se prikazati nakon što učenik odgovori na pitanje, bez obzira na odgovor. Pitanje može imati jedan ili više točnih odgovora (postoji razlika u izgledu pitanja – kružići za odabir samo jednog odgovora ili kvadratići za odabir više odgovora). Redoslijed odgovora može biti izmiješan (za to je potrebno uključiti kvačicu u odabiru Shuffle the choices). U dijelu Number the choices odabiremo hoće li se odgovori numerirati malim, velikim slovima, brojevima ili se neće numerirati.
Sada redom upisujemo odgovore i za svaki odgovor određujemo ocjenu u postotku (što je korisno u slučaju da želimo djelomično priznati neki odgovor ili za određene odgovore dati negativan broj bodova). Korisno je uz svaki odgovor upisati povratnu informaciju (ne točno ili bravo, već objašnjenje), jer se i na taj način uči. Odgovora može biti najviše 10, ako ih je manje, prikazuje ih se samo onoliko koliko je upisano.
Na kraju još možemo dodati i općenite komentare za bilo koji točan, bilo koji djelomično točan ili bilo koji netočan odgovor, te spremiti promjene.
Postupak kod pitanja tipa Kratki odgovor je sličan. Važno je samo predvidjeti sve mogućnosti koje učenici mogu upisati i adekvatno ih bodovati. Zbog toga se takva pitanja koriste najčešće kada se odgovor sastoji od jedne riječi.
Konačno o igrama…
Da, naslov je Igre u Moodleu, a nakon ovoliko pisanja još ne znamo dodati igru u kolegij. Da naslov ipak ima smisla, sada ću objasniti postupak dodavanja igre u kolegij, a o svakoj igri posebno bit će riječi neki drugi put. Ipak se odužilo…
Da bi mogli dodavati aktivnosti i resurse u kolegij potrebno je kliknuti na gumb „Omogući izmjene“ u gornjem desnom kutu. Tada nam se pojavljuju dodatne opcije (Dodajte resurs i Dodajte aktivnost) koje omogućuju promjenu kolegija.
Igre pripadaju u aktivnosti, tako da je potrebno otvoriti padajući izbornik modula aktivnosti (dodajte aktivnost) i odabrati jednu od igara. Nakon toga (kao i za bilo koji drugi modul) navedemo naziv igre, odaberemo izvor pitanja i ostale postavke (na primjer, način ocjenjivanja, boju pozadine, tekst u podnožju i zaglavlju). Klikom na „Pohrani i vrati se na tečaj“, kreirali smo igru ona je spremana za korištenje. Naravno, što je više pitanja u bazi, igra je veći izazov za učenike .